ארגוני הסביבה לשרי הממשלה: התנגדו לביטול מדיניות "אפס הסיכון" ולהגדלת שינוע הנפט של קצא"א

ראשי ארגוני הסביבה פנו לשרי הממשלה בדרישה דחופה להתנגד לביטול מדיניות אפס הסיכון ולהגדלת שינוע הנפט של קצא"א. המכתב נשלח על רקע דיון בממשלה על הצעת החלטה המבקשת להגדיל את כמויות הנפט של קצא"א המשונעות  במפרץ אילת ובים התיכון תוך סיכון בטחוני, בריאותי, כלכלי וסביבתי.

במכתבם כתבו ראשי הארגונים שעל רקע המלחמה הקשה וההתקפות על מכליות נפט ועל מתקני תשתית באזור המפרץ לא מובנת הדחיפות הגדולה שבהבאת הנושא בפני הממשלה דווקא בזמן זה. לדבריהם, אילת ואשקלון מטווחות כבר כ-10 חודשים ויש סכנה מיידית לפגיעה במכליות הנפט ומתקני האיחסון שעל החוף ולפגיעה בחיי אדם. לדבריהם, גם חופי אשקלון ואשדוד בסכנה על מתקני התשתית שבהם, ייצור החשמל בתחנת אשכול ומי השתייה..

עוד כתבו: חברת "קו צינור אסיה-אירופה" (קצא"א) רוצה להגדיל פי 10 את שינוע הנפט דרך מפרץ אילת וישראל עבור רווח כלכלי לחברה ולא לצורכי הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל. מעקב אחר פעילותה של חברת קצא"א לאורך השנים מראה כי היא רצופה תקלות ואסונות סביבתיים מהחמורים שידעה מדינת ישראל ואשר הביאו להרשעות בבתי המשפט. תשתיות הצנרת הישנות של החברה, אשר אמורות לשרת את הגדלת השינוע והסחר, מעוררות דאגה ומגדילות את הסכנה לתקלות בעתיד. רק לפני כשבועיים היתה דליפה של נפט מהצינור של קצא"א באיזור מכתש רמון, שנחקרת כיום על ידי המשרד להגנת הסביבה.

"בשל כל אלו", כתבו, "ובשל הסיכונים המפורטים לעיל אנו נציגי ארגוני הסביבה ובריאות הציבור, רואים בכוונה לבטל את "מדיניות אפס סיכון במפרץ אילת" ולהגדיל את כמויות שינוע הנפט, החלטות מסכנות חיים ובעלות השפעות שליליות רבות על בריאות הציבור, על הכלכלה והתיירות בנגב, באילת ובאשקלון, על הסביבה ואוצרות הטבע בארץ וכן על סוגיות אסטרטגיות הקשורות בביטחון ובמצבי חירום".