בלחץ ארגוני הסביבה וראשי הרשויות הדיון בממשלה בנושא קצא"א בוטל בפעם השנייה

בעקבות לחץ של ארגוני הסביבה וראשי רשויות הורידה הממשלה מסדר יומה בפעם השנייה את הדיון בהגדלת שינוע הנפט של קצא"א וביטול סמכות המשרד להגנת הסביבה לקבוע את היקף הכמות המשונעת במסגרת עמדתו ל"אפס תוספת סיכון למפרץ".

לפי שעה הוחלט שמשרד ראש הממשלה יקיים דיון בנושא בתוך 30 יום.

קדם להחלטה לחץ רב שהפעילו ארגוני הסביבה וראשי הרשויות על משרד ראש הממשלה והשרים למנוע את הדיון במיוחד לאור העובדה שלישיבה הוזמנה חברת קצא"א – מהלך שאינו מקובל וארגוני הסביבה לא הוזמנו.

ארגוני הסביבה ובהם "צלול" דורשים מראש הממשלה, בנימין נתניהו, להזמין לדיון בממשלה בעניין הרחבת שינוע הנפט של קצא"א ביום ה-11 באוגוסט 2024 גם את ארגוני החברה האזרחית ואת ראשי הרשויות. הדרישה באה לאחר שהתברר שלדיון הוזמנה חברת קצא"א בלבד.

במכתבם כתבו הארגונים: "נדהמנו לגלות כי לדיון הזומנו נציגים מטעם חברת קצא"א תוך שהשתתפותם של גורמים מקצועיים מהעבר השני של המתרס לא אושרה, למרות פניית השרד להגנת הסביבה. כידוע, על פי תקנון הממשלה ישיבות הממשלה הינן סגורות. הזמנת משתתפים חיצוניים לישיבות הממשלה מתאפשרת רק על פי קביעת ראש הממשלה, וזאת לאחר שמצא כי נוכחותם חיונית… בנסיבות אלה  אלה זימון חברת קצא"א מבלי לזמן את נציגי מטה המאבק כנגד הרחבת שינוע הנפט, מהווה פגיעה בהגינות ההליך, תוך חשש כי התמונה העובדתית והמקצעות אשר תוצג בפני הממשלה תהיה חסרה ופגומה". 

בנוסף כתבו ארגוני הסביבה החברים במטה החירום – "עוצרים את אסון הנפט" לראש הממשלה, נתניהו, ולשרי הממשלה מכתב התייחסות למסמך שהוציאה חברת קצא"א למשרד ראש הממשלה בתגובה לחוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה מיום 2 באוגוסט 2024. לדברי הארגונים, משק האנרגייה של ישראל צורך 10 מיליון טונות נפט ותזקיקים וההיתרים הקיימים במפרץ אילת ואשקלון מאפשרים את יבוא ופריקת הנפט לצרכי הביטחון של ישראל. הבקשה של קצא"א להגדיל את היתרי הרעלים ביותר מפי שתיים מהצריכה של ישראל היא לצורכי מסחר בלבד ולא לצורכי הביטחון האנרגטי של ישראל. כל הגדלה לצורכי מסחר בלבד מסכנת את כלכלת ישראל הרבה יותר מאשר את היתכנות הרווח. על כן צודק המשרד להגנת הסביבה המגביל את הסיכון לצורכי מדינת ישראל בלבד".