חוק השקיות, שקודם על-ידי עמותת צלול והמועצה לישראל יפה, נכנס לתוקפו ב-1 בינואר 2017 והוחל רק על רשתות השיווק הגדולות. "צלול" דורשת לעדכן את יעדי החוק ובמקביל להחילו על כלל העסקים ולאסור על-פי חוק חלוקה בחינם של שקיות מכל סוג
הצורך בחוק מיוחד לנושא השקיות התעורר לאחר שבשנים האחרונות הפכה הצריכה המופרזת של שקיות פלסטיק לאחד מגורמי הפגיעה האקולוגית הקשים ביותר בארץ ובעולם.
זמן השימוש בשקית הוא 20 דקות בלבד, שבתומן היא מגיעה לאתרי האשפה או לסביבה, שם היא ממשיכה להתקיים עוד מאות שנים, במהלכן היא פוגעת בסביבה, בחייהם של בעלי חיים יבשתיים וימיים הטועים לחשוב שמדוב במזון. השקיות גם מהוות פוטנציאל לזיהום קרקעות ומאגרי המים ותופסות נפח רב בשטחים ההולכים ומתמעטים להטמנת אשפה.
רוב מדינות העולם הגיעו כבר מזמן למסקנה שיש להפחית בצורה דרמטית את השימוש בשקיות. באנגליה, אירלנד, ווילס וסקוטלנד גובים תשלום בעבור השקיות. באוסטרליה, בחלק ממדינות ארה"ב, וברוב מדינות דרום אמריקה, הוטל איסור מוחלט על חלוקת שקיות. התוצאה בכל המדינות הייתה הפחתה משמעותית בשימוש.
בתום הליך חקיקה ממושך שהחל ב-2014 אושר החוק והסתיים בסוף 2017 אושר החוק, למרות התנגדות "צלול" לחלק מסעיפיו:
השקיות במספרים עד לאישור החוק
2.8 מיליארד
מספר שקיות הגופיה המחולקות בארץ.
1.6 מיליארד
השקיות המחולקות ברשתות השיווק.
325
השקיות שצורך כל אדם בממוצע לשנה.
1,200
כמות השקיות שצורך משק בית לשנה.
15 אלף טון בשנה
המשקל הכולל של שקיות הנשיאה המושלכות לאשפה או לשטחים הפתוחים על-ידי הציבור בשנה.
80 מיליון ש' בשנה
עלות השקיות המחולקות ובסופו של דבר מגולגלת על הציבור (הטמנה, ניקיון ועוד).
40 שקל בשנה
העלות העקיפה שכל אחד משלם בעבור הטמנה, ניקיון השטחים הפתוחים, עלות נזקים ועוד.
80% הפחתה במרכולים
זה המספר עליו מצהיר המשרד להגנת הסביבה, בעקבות אישור החוק.
סעיפים שליליים בחוק
10 אג' בלבד
עלות השקית 10 אג' בלבד. מחיר שגורם לאדישות הציבור ולא מעודד לערוך קניות עם סל.
אין יעד הפחתה מוסכם
עובדה שמקשה על המשרד להגנת הסביבה להחליט האם החוק הצליח או נכשלו והאם יש להכניס בו שינויים
חובת דיווח לקויה
החוק מחייב את השר להגנת הסביבה לדווח לוועדת הפנים והגנת הסביבה אחת לשלוש שנים בלבד. פרק זמןממושך, שעלול לגרום לירידה באפקטיביות שלו.
מאפשר לשר לצמצם את גובה העיצום
למקרה של התנהגות טובה בעבר ועמידה בדיווחים ואם למנהל יש סיבות אישיות מיוחדות. פותח פתח לבקשות חריגות.
סעיפים חיוביים בחוק
חוק ולא מהלך וולונטרי
בעוד שהמשרד להגנת הסביבה כיוון למהלך וולונטרי בלבד, בסופו של המהלך חוקק חוק מחייב, כפי שדרשה "צלול".
השקיות בקופה בלבד
על המרכולים נאסר להציע שקיות גופיה למזון הנמכר בתפזורת (ירקות, פרות, לחם ועוד). עובדה שמונעת להשתמש בהן במקום בשקיות קופה.
הכסף מועבר לקרן לשמירת ניקיון
חלק מהכסף שנגבה מהציבור בעבור השקיות מועבר לקרן לשמירת הניקיון, לטובת חינוך והסברה ולשאר מטרות סביבתיות ולא מועבר ישירות לבור הגדול של תקציב המדינה, כפי שדרש האוצר.
80% הפחתה ברכישת שקיות
על-פי נתוני המשרד להגנת הסביבה החוק נוחל הצלחה וגרם להפחתה של 80% בחלוקת השקיות. עתה יש צורך להרחיבו ולהעלות את מחיר השקיות, כדי שלא לחבל בהצלחת החוק
החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות
החוק אושר ב-2016. נכנס לתוקף בינואר 2017
דרישת "צלול"
- על המשרד להגנת הסביבה לעקוב אחר החוק ולהכניס בו שינויים נדרשים ביניהם הגדלת הפיקדון.
- לפרסם את כמות השקיות שנרכשה ואת הכמות שנמכרה לציבור וזאת במטרה לשפר את המעקב.
- להרחיב את החוק לעסקים נוספים עד להחלתו על כלל המשק במטרה להפנים את הרעיון שלשקית יש ערך כספי. בשונה מהחוק הקיים לא יוטל על המשרד לגבות את הכסף שיגבה בעבור השקיות אלא הוא יושאר בידי הסוחרים בתקווה שגביית הסכף תשכנע את הציבור לוותר על השקית.
- לדחות את התיקון לחוק המאפשר לצמצם את העיצומים הכספיים המוטלים מנהלי רשתות שיווק בעקבות הפרת החוק.