הוועדה למתן היתרי הזרמה לים סירבה שוב לבקשת מקורות להזרים חנקות למפרץ אילת

הוועדה למתן היתרי הזרמה לים סירבה בפעם השנייה לבקשת חברת "מקורות" להגדיל את כמות החנקות המוזרמת לים. הבקשה הקודמת הוגשה בחודש מרץ 204.

מקורות הגישה את הבקשה על רקע בקשתם של חקלאי הערבה לתוספת מים במטרה להשקות את מטעי התמרים. את המים התכוונה "מקורות" לספק מקידוחים בערבה הדרומית. אלא שבמים שבקידוחים יש ריכוז גבוה של חנקות שיש להפרידן מהמים. את עודפי החנקות התכוונה "מקורות" להזרים למפרץ.

התנגדות "צלול" להזרמת החנקות נובעת מכך, שהן גורמות לפריחת אצות בים שהן האויב הגדול ביותר של שונית האלמוגים שבמפרץ. לא רק זאת וועדת מומחים קבעה עוד ב-2026 שכושר הנשיאה של המפרץ הוא 22 טון חנקות בשנה. כבר כיום מוזרמים למפרץ כ-24  טון חנקות בשנה, כאשר כל תוספת משמעותה גזר דין מוות לשונית.

אחרי ישיבה סוערת החליטה הוועדה שלא לאשר את תוספת החנקות. משמעות הדבר היא שחקלאי הערבה יאלצו להמתין להשלמת הרחבת מתקן ההתפלה באילת  ב-2028.

במכתבה לוועדה פרטה "צלול" שורה של חלופות אפשריות ביניהן- החדרת התמלחות, הצפה, איתור בארות עם חנקות מעטות יותר ועוד. חלופה נוספת היא הקמת מתקן לטיפול בחנקות באמצעות אצות שמקדמת חברת "סיקורה" בשיתוף "מקורות".

המזרימים כיום למפרץ באמצעות היתר של הוועדה למתן היתרי הזרמה לים:

מלח"י – 0.4 טון

ערד"ג – 2.3 טון

המצפה – 0.4 טון

מקורות – 20.8 טון

סה"כ 23.9 טון בשנה.