לא לאמוניה באילת

חברת חיפה כימיקלים, המייבאת אמוניה דרך נמל חיפה ואשדוד, מעוניינת לייבא את האמוניה דרך מפרץ אילת, שבו שונית האלמוגים הצפונית בעולם. "צלול" לא תיתן לזה לקרות!

בעקבות פעילות עיקשת של "צלול" ניסגר מכל האמוניה של חיפה כימיקלים במפרץ חיפה, לאחר שסיכן את חייהם של מאות אלפים באזור הצפון. בעקבות הסגירה החליטה המדינה להמשיך את יבוא האמוניה דרך נמלי חיפה ואשדוד באמצעות איזוטנקים – מכלים מוגנים המועלים על רכבת באשדוד ובחיפה, ומוסעים למישור רתם, שם פועל מפעל חיפה כימיקלים, ולמפעלים נוספים בארץ.

לאחרונה, הודיעה חברת חיפה כימיקלים שהיא מעוניינת ליבא את האמוניה דרך נמל אילת, בעיקר בשל סיבות כלכליות. עמותת צלול, רשות הטבע והגנים (רט"ג), מדענים ומומחים לאלמוגים וארגוני סביבה נוספים הודיעו שהם מתנגדים ליבוא דרך אילת, ודרשו מהשר להגנת הסביבה, זאב אלקין, שלא לאפשר את היבוא דרך אילת.

מדוע היבוא דרך אילת מסוכן?

שונית האלמוגים של אילת היא הצפונית בעולם.  לדעת מומחים בעקבות המבנה הגנטי המיוחד שלהם , היא תהיה האחרונה לשרוד את משבר האקלים שכילה חלק ניכר משוניות העולם. אלא, שהשונית לא תהיה מסוגלת לשרוד זיהום משום סוג. "צלול" ניהלה קמפיין מומשך להוצאת כלובי הדגים של החקלאות הימית ממפרץ אילת לאחר שהתברר שהם מזהמים את הים וגורמים להרס השונית. "צלול" לא תאפשר לשום גורם לאיים על השונית.

מה זה אמוניה ומה עלול לקרות?

  •  אמוניה היא גז רעיל וקטלני, המשמש למגוון שימושים, בין השאר ליצירת דשן חקלאי. בנוסף האמוניה משמשת כחומר קירור למקררים תעשייתים גדולים. האמוניה מיוצרת בטורקיה ובמצרים ומגיעה לישראל באמצעות איזוטנקים, המועמסים על רכבת ומשאיות. 
  • בעקבות סגירת המכל ביקשה חיפה כימיקלים ליבא את האמוניה לארץ אמצעות אוניה שתעגון במפרץ חיפה, אך עמותת צלול ועיריית חיפה התנגדו לכך
  • במהלך 2019 הודיעה חיפה כימיקלים שבכוונתה להקים מפעל ליצור אמוניה במישור רותם, זאת לאחר שהתנגדה נחרצות לרעיון המפעל במשך שנים. במקביל הודיעה חברה פרטית נוספת על החלטתה להקים מפעל ליצור אמוניה וחומרים נוספים, גם כן במישור רתם.
  • שפך של אמוניה לים, במקרה של תקלה או תאונה, יגרום לשלולית רותחת, שחלק ממנה יתמוסס במים וישנה את ההרכב הכימי שלהם וחלק יתאדה ויסכן את הציבור.
  • עליית טמפרטורת מי הים עלולה לפגוע קשות בדגה וביצורים חיים אחרים
  • עודף החנקן יגרום לפריחת אצות, שיגרמו להחשכת מי הים ולפגיעה קשה באלמוגים.

עמדת "צלול"

עד להקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רתם, בעוד כשלוש שנים, יש להמשיך את יבוא האמוניה דרך נמל חיפה ונמל אשדוד, באמצעות רכבת. כל דרך אחרת תסכן את הציבור ואת הסביבה. מכל האמוניה של חיפה כימיקלים סיכן את הציבור בחיפה בוצפון במשך שנים.אסור לאפשר לחיפה כימיקלים לסכן את האלמוגים הנדירים והיקרים של מפרץ אילת.

תרמו לנו

יחד נמנע יבוא האמוניה דרך נמל אילת