הכתם הצהוב בהרצלייה: מחכים להחלטת השופטת בתביעה היצוגית

עמותת צלול, בשיתוף תושבי הרצלייה, הגישה בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד משרד הביטחון, חברת נצר השרון ורשות מקרקעי ישראל בעקבות הנזקים שגורם לציבור הכתם הצהוב במי הים של הרצלייה. לטענת מגישי הבקשה, מקורו של הכתם בדליפת זיהום חמור ממתחם תעש נוף ים. בין מגישי העתיקה: יונתן יעקובוביץ', עומרי חצור, מתן וינשטיין בלומנבלט ודב יעקובוביץ'. את העתירה הגישו עו"ד חיה ארז, עו"ד אוהד רוזן ועו"ד חגי קלעי.

על פי התביעה, את הכתם הצהוב הזרחני בים יצר מפעל "תעש נוף ים" שפעל בנוף ים עד 1997. המפעל הזרים לקרקע מזהמים שחלחלו דרכה למי התהום ולים. קיומו של הכתם  הצהוב היה ידוע עוד משנות ה-90', כאשר בסמוך לו התגלה כתם לבן נוסף, שהרכבו לא ידוע. למרות שהכתם היה ידוע מזה זמן רב, לא עשו משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל דבר כדי להסירו או לצמצם את הפגיעה בסביבה הימית והחופית ובציבור.

יצויין, שעל-פי נתוני המשרד המשרד להגנת הסבביבה מ-2009 מתחם תעש כלול ברשימת 20 האתרים החשודים בזיהומי הקרקע החמורים ביותר בישראל ממקורות תעשייתיים הידועים באותה עת. הזיהום שפולט המתחם גורם כולל חומרים רעילים, חלקם יותר וחלקם פחות. 

עוד עולה מבקשת התביעה  שכבר ב-1998, לפני 22 שנה, התקבלו דיווחים על קיומו של כתם צהוב בים, שנודף ממנו ריח חריף ועז של כימיקלים. אך למרות זאת משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל לא נקטו בצעדים למניעת הנזקים מזליגת הזיהום מהמתחם אל החוף, אלא
שאף גררו רגליים בביצוע סקר סיכונים במתחם, המהווה שלב מקדים להחלטות על הדרכים לטיפול.

במהלך יוני 2021 התקיים דיון מקדמי בטענות המדינה לפיהן מדובר בזיהום ישן, ולכן  אי אפשר לתבוע פיצוי בגללו ולתבוע את המדינה רק בגלל הטענה שהיא לא פועלת מספיק מהר (גם בית המשפט העליון חושב שהמדינה מושכת זמן בלי הצדקה).

כשהמדינה הבינה שבית המשפט לא מתרשם מטענותיה, הזדרזה להגיש לבית המשפט בקשה שיאפשר לה קודם כל לחקור את התובעים ואת המומחה מטעמם, לגבי השאלה ממתי ידוע שבכתם הצהוב יש חומרים רעילים (עובדות, שהמדינה כלל לא ניסתה להכחיש בפני בית המשפט העליון שדן באפולוניה והחליט לבטל את אישור לתוכנית הבניה במתחם). הצדיים ממתינים  להחלטת השופטת רחל ברקאי מבית המשפט המחוזי בתל אביב.

לקריאת  הבקשה לאישור התובענה הייצוגית

כתבה ב"צומת השרון": https://www.tzomet-hrz.co.il/news/37117