"צלול" ל"איגודן": באחריותכם לנקות את נחל אחיה ולמנוע את המשך הזיהום

עמותת צלול פנתה להנהלת האיגודן בדרישה לפקח על העבודות שמתבצעות לחיבור הרצלייה לשפד"ן, שגורמות לזיהום נחל אחיה בחומר החשוד כבנטונייט.

במכתבה כתה "צלול" שנודע לה שבמסגרת העבודות שמבצעת חברת "איגודן" לחיבור בין מכון טיהור שפכים (מט"ש) הרצליה לקו ביוב A, הכוללת חפירת פירים, נגרם נזק רב לנחל אחיה – יובלו המערבי של הירקון כתוצאה מהזרמת בנטונייט לאפיק הנחל. את העבודות עבור "איגודן" מבצעות החברה הקבלנית "אשטרום" ו"חי דולב", בפיקוח של חברת הניהול "אפשטיין".

במכתה הדגישה "צלול", שבנטונייט הוא מינרל שאמנם אינו נחשב כרעיל או כמזהם, אך הוא משמש כחומר איטום המונע חלחול של מים ומכאן שהזרמתו לנחלים משמעותה נזק רב לנחל ופגיעה קשה בחי ובצומח שבו. לא רק זאת, שורה של חוקים, ביניהם חוק הניקיון וחוק המים אוסרים הטלה, השלכה או הזרמה של כל חומר ונוזל לנחלים, ללא אישור.

עוד כתבה "צלול", שבמסגרת סיור שערכה עיריית רמת השרון באזור במאי 2022 דווח שנמצאו שאריות של חומר חרסיתי שזלג מהאתר לכיוון תעלת הניקוז בכיוון דרום. לדעת נציגי העירייה חומר זה עלול לגרום לאיטום ולנזק לנחל. מדוח של רשות ניקוז ונחלים ירקון עולה שהקבלן שמעסיק האיגודן אינו מקפיד על עבודה נקייה וכי לנחל הוזרמה כמות משמעותית של בנטוניט, שיוצרת מפגע ניקוזי וסביבתי רבוכי הקבלן המבצע התחייב לפנות את הבנטונייט, אך למרות הבטחתו לא עשה זאת עד לעצם היום הזה.

לדברי "צלול": "לאחרונה, ורק בעקבות דרישות חוזרות מרשות הניקוז, עיריית רמת השרון ומחאה ציבורית, שלח מנהל פרויקטים ב"איגודן" אודי קרמר, מכתב לרשות ניקוז ירקון, ובו התחייבות לשורה של פעולות באם המפגע לא יוסר עד ה-1 בספטמבר 2022. עמותת צלול דורשת מהנהלת האיגודן, שהיא מזמינת העבודות ולכן אחראית להן, לעמוד בהתחייבות זו ולהדק את הפיקוח על פעולות הקבלנים שהיא מעסיקה. לא יעלה על הדעת שעבודות שבאחריות איגוד הערים יבוצעו תוך פגיעה בחוק, זלזול במשאבי טבע ופגיעה חמורה בנחל ובסביבה כולה".