"צלול" לגמליאל: אסור להעביר את מפקחי המשטרה הירוקה למשטרה הכחולה

עמותת צלול פנתה לשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, בדרישה להתנגד בכול תוקף לדרישה להעביר את מפקחי המשטרה הירוקה והיחידה הארצית להגנת הסביבה הימית למשטרה הכחולה. בקשה זו באה בעקבות החלטת הממשלה על סגר שיחל בערב ראש השנה ויתסיים לאחר חג הסוכות

במכתבה כתבה "צלול": "בעקבות כוונת הממשלה להטיל סגר שני  על הציבור לאור התגברות מחלת הקורונה, מתריעה עמותת צלול בפני המשרד להגנת הסביבה להתנגד בכל תוקף להעברת פקחים ומפקחים מהמשטרה הירוקה והיחידה הארצית להגנת הסביבה הימית למשטרה הכחולה, למשימות שיטור ואכיפה.

"במהלך הסגר הקודם עתרה עמותת צלול לבג"ץ (בג"ץ 2607/20) בדרישה להחזיר לעבודתם את הפקחים והמפקחים, שהוצאו לחופשה כפויה או סופחו למשטרה הכחולה, והיא לא תהסס לעשות זאת שוב.

במהלך הסגר הראשון הוצאו 70% ממפקחי המשטרה הירוקה והיחידה הארצית להגנת הסביבה הימית לחופשה מאולצת. בשלב שני הם סופחו למשטרה הכחולה. כתוצאה מהיעדר הפיקוח אבד כושר ההרתעה של המשרד להגנת הסביבה כמעט לחלוטין, וברחבי הארץ התרחשו אירועי זיהום רבים שכללו השלכת פסולת (בניין, אלקטרונית ואורגנית) בשטחים הפתוחים, טיפול רשלני במפגעי אסבסט, זיהום מים, זיהום נחלים, זיהום אוויר ועוד. אפשר היה למנוע לפחות חלק ממפגעים אלה באם המפקחים היו בשטח ובכך למנוע את ההוצאה המיותרת של הטיפול המאוחר בהם ואת הפגיעה בביטחון הציבור ובבריאותו.

עוד כתבה "צלול": "זה המקום להדגיש, כי גם בימים של שגרה מערך האכיפה של המשרד להגנת הסביבה סובל ממחסור חמור בכוח אדם, שאינו מאפשר לו לעמוד ביעדיו. צמצום נוסף במערך זה למשימות של שיטור אזרחי רגיל שיכול לקבל מענה חלופי עם כיתת חיילים שיסייעו באכיפת הסגר, אינו סביר ויפגע בצורה קשה בסביבה ובבריאות. הדברים אמורים במיוחד על רקע העובדה, שגם בעת סגר אזרחי ענפים רבים ממשיכים לפעול בהם תעשייה, בניין, מזון ועוד, וקיים חשש ששוב ינצלו את היעדר הפיקוח לעבריינות סביבתית.

 על המשרד להגנת הסביבה להודיע כבר עתה שכחלק מלקחי הסגר הראשון הוא עומד על כך שעובדי מערך הפיקוח והאכיפה, לרבות פקחי והמשטרה הירוקה ומפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, נשארים בתפקידם גם בעת משבר מתוך הבנה שבריאות הסביבה היא מפתח לבריאות הציבור בשגרה ובעת חירום.