צלול: "טיוטת הסדר הפליטה לאסדת תמר מלאה חורים"

"שוב אנו רואים כיצד משרדי האנרגיה והסביבה מנהלים את הקידוחים הימיים בצורה בלתי אחראית המפקירה את הסביבה בידי טייקונים. בריאות הציבור בסכנה, וכך גם מיליארדים מכספו"

עמותת שומרי הבית ועמותת צלול הגישו ב- 12 ביוני  2019 את הערותיהן לטיוטת היתר הפליטה של אסדת תמר.

ההערות מסתמכות על שתי חוות דעת של משרדי ייעוץ הנדסי מקצועיים: אלדד שרוני – הנדסה סביבתית, המתמחה  בבקשות היתרי פליטה של מפעלים בישראל וכן  Ramboll – חברה בינלאומית המתמחה  בהיבטים ההנדסיים של תחום הגז והנפט.

טיוטת ההיתר פורסמה לאחר שש שנים בהן אסדת תמר מפיקה גז ופולטת גזים רעילים ומסרטנים לאוויר, 23 ק"מ מחופי ישראל. כמות הגזים שנפלטו במהלך השנים גבוהה באלפי אחוזים מהכמות שהצהירה עליה חברת נובל אנרג'י בתוכניות. עמותת צלול עתרה במרץ 2019  לבית המשפט כנגד המדינה וכנגד מפעילת האסדה חברת נובל אנרג'י מזה"ת, על אי אכיפת חוק אוויר נקי ועל פליטת מזהמים מהאסדה ללא היתר. 

בחוות הדעת נכתב כי בטיוטת היתר הפליטה אין מגבלה על כמות הפליטות של בנזן וגזים אורגניים נדיפים (הכוללים חומרים מסרטנים), המותרת בפעילות שאינה הפקה בשגרה (כלומר בעת תקלות, בעת טיפול במתקני האסדה ובכיבוי והפעלה מחדש), וכיאין הגבלה של פעילות לא הכרחית בעת טיפול בתקלות. דו"ח Ramboll מוסיף, כי הניסיון מאסדות הפקה במפרץ מקסיקו, כולל זו של נובל אנרג'י, מוכיח כי הפליטות במצבים אלה (שאינם מצבי הפקה שוטפת שבשגרה) הן המקור למרבית הפליטות מהאסדות.

בדו"ח אלדד שרוני נכתב:  "היתר פליטה ניתן רק על סמך הערכות וחישובים ולא על סמך דיגומים בפועל,… אסדת הגז "תמר" פועלת מזה מספר שנים, ולא סביר שינתן היתר פליטה על סמך הערכות וחישובים ולא על סמך דיגומים". בנוסף, ציינו, כי חסרה הגבלת קצב פליטה של מזהמים החשודים כמסרטנים למשל: טולואן, אתיל בנזן, קסילן, ופורמאלדהיד.

כמו כן, בהיתר אין דרישה לניטור היקפי בים, או על "גדר האסדה". הנתונים הקיימים בתחנות הניטור הקיימות לא מתאימים ויש בהם חוסרים הן מבחינת סוגי המזהמים הנבדקים והן בבחינת הפיזור של התחנות  במרחב. 

חוות הדעת של חברת Ramboll בדקה את נתוני הפליטה מאסדת תמר אל מול נתונים קיימים מאסדות ימיות להפקת גז ונפט בארה"ב ומצאה שבבחינת היקף הזיהום הנפלט מאסדת תמר מדובר במתקן מזהם ביותר (בעשירון העליון). לאור נתונים אלו בחנו ב Ramboll את תנאי היתר הפליטה יחסית לתנאים מאסדות מקבילות בארה"ב ומצאה חוסרים רבים בתנאי ההיתר. לדעתה, בהינתן הפליטות מהאסדה עד כה ומעיון במסמכי היתר הפליטה, חסרים מסמכים ותרשימים שיספקו הוכחה מספקת שנובל אנרג'י מסוגלת לעמוד בתנאי הפחתת הפליטות הנדרשים ממנה בהיתר. על מנת להוסיף חטא אל חידלון זה, נובל אנרג'י אינה נדרשת לניטור רציף כפי שנדרשים אליו מפעלים, בתי זיקוק ואסדות דומות בעולם גם בהזרמה ללפידים וגם על "נקודות שחרור הלחץ" (Cold Vents) אין ניטור מספק. 

מנכל"ית עמותת צלול מאיה יעקבס אמרה: "על פי חוות הדעת המקצועיות, טיוטת היתר הפליטה לאסדת תמר מלאה חורים. אי אפשר לסמוך על נתוני הפחתת הפליטות כפי שהם מוצגים. נדרש ניטור רציף ופיקוח עליו".

עוד אמרה, כי שוב אנו רואים כיצד משרדי האנרגיה והסביבה מנהלים את הקידוחים הימיים בצורה בלתי אחראית המפקירה את הסביבה בידי טייקונים. בריאות הציבור בסכנה, וכך גם מיליארדים מכספו.

"ניהול כושל זה הוא שעומד בבסיס משבר האמון שהכריזה עמותת צלול כנגד הממשלה על רמת הקידוחים הימיים. במקום לתפקד כמו מדינות מובילות סביבתית, ישראל  מתפקדת כעולם שלישי״.

יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר אמר: "אסור להפוך את אזרחי ישראל לשפני ניסיון בניסוי כלים מסוכן ורחב היקף. יש לדרוש קבלת אינדיקציות מאסדת תמר לגבי היכולת דה-פקטו של 'המערכת הסגורה' להפחית את הפליטות ב- 98% כנטען, מגובה בניטור רציף של כל מקורות הפליטה על האסדה (בניגוד להיתר הנוכחי שפורסם שלא מכיל ניטור מלא), וזאת לפני שמיישמים ומפעילים באסדת לוויתן מערכת דומה".

עוד אמר, כי  לאור החוסרים הנ"ל, על המשרד להגנת הסביבה לדרוש את הטכנולוגיה הטובה ביותר הקיימת לניטור רציף ולהפחתת פליטות שניתן להתקין על האסדה, כפי שמפורט בחוות הדעת שהוגשה.

"צלול" ושומרי הבית מתכוונות להציג את הערותיהן להיתר הפליטה בדיון הפומבי הצפוי להיערך לפני אישור ההיתר.