עמותת צלול דורשת מ"פריקלס", בבעלות אי.סי.אל, להחליף את הצינור שגורם לדליפת זיהום לנחלים

עמותת צלול דורשת מחברת פריקלס בבעלות אי.סי. אל (לשעבר כימיקלים לישראל), בבעלות עידן עפר, להחליף ללא דיחוי את הצינור שגרם לדליפת תמלחת לסביבה וגרם לנזק כבד לחי ולצומח באזור כולו.

הצינור ממנו זרמה התמלחת ישן וגרם גם בעבר לזיהום האזור. ב-2021 קרס הצינור והזרים אלפי מ"ק של תמלחת לנחל עזגד ולנחל עמיעז. תמלחת בריכוז גבוה גורמת לפגיעה בקרקע, בצמחיה ובבעלי החיים שאינם יכולים לעמוד במליחות כה גבוהה.  בנוסף, האזור כולו מתאפיין בגבי מים שהמליחות הרבה פוגעת בהם בצורה קשה. במקביל דורשת "צלול" מהמשרד להגנת הסביבה לפתוח בחקירת האירוע ולמצות את הדין עם המפעל ובעליו.

אי.סי.אל נחשבת לאחת החברות המזהמות בארץ. רק לאחרונה נדרשה החברה לשלם פיצוי של כ-100 מיליון שקל על נזקים שגרמה באסון נחל אשלים בעקבות קריסת בריכה, שגרמה לאסון סביבתי אדיר לנחל, לחי ולצומח שבו, שיעברו עוד שנים רבות עד לשיקומו. מפעלי החברה מפעלי ים המלח, רתם אמפרט ומגנזיום ים המלח, נמצאים ברשימה האדומה של המשרד להגנת הסביבה מ-2021. מפעל פריקלס מייצר מגנזיום בתהליך של אידוי אשלג ומזרים את התמלחת לים המלח באמצעות צינור, שכאמור, יש להחליפו ללא דיחוי ולמנוע בכך את האסון הבא.

צילום: אורלי מילר, יחידה סביבתית, ערד, תמר ירוחם