חופי חיפה הולכים ונעלמים

בשנים האחרונות מתרחשת תופעה מדאיגה של גריעת חול מחופי חיפה השונים –  מצפון לנמל ועד חופי
הכרמל הדרומיים. במשרד להגנת הסביבה מודעים לבעיה ומנסים לפתור אותה בדרכים שונות – לא תמיד באופן המוצלח ביותר.
בחופי "הכרמל" החוף מדרום למרידיאן, חוף זמיר, חוף דדו וחוף הסטודנטים גורמת התופעה לשחיקה ונסיגה של קו החוף. שטח החול הופך צר והמים/הגלים "מתקרבים" ואף מציפים אזורים שבעבר היו מרוחקים מטרים אחדים מקו המים. כך למשל, סוכת מציל שעמדה בעבר על החוף, ניצבת כיום בתוך המים. כך גם סככות צל.
הסיבות לתופעה באזורים אלה קשורות לבניית שובר הגלים ומבנים שחודרים מהיבשה למים אך גםלבניית טיילת, שבילי גישה ומשטחי רחצה מבטון קרוב מידי לים, על קוו הגלים.
החמרה בגריעת החול בשנה האחרונה יכולה לנבוע מבנית נמל המפרץ  הגורם להפחתה נוספת במאזן החול בחופים של חיפה מצפון ומדרום. חשוב לזכור, שכיוון שהזרם החופי בתא השטח מבת גלים ועד עתלית הוא דרומה. בשל סיבה זו, בניגוד לשאר הארץ, החול נערם מצפון למבנים שחודרים לים.
חופי קריית חיים וקריית ים הנמצאים מצפון למפרץ סובלים מגריעת חול בשל שורה מחדלים.
לפני כמה שנים נבנה בחוף תש"ן מעין מזח לחיבור המקשרים. לאחר שהתברר הנזק לחוף  ה"מזח" פורק אבל אז החלו המחדלים חדשים.
הגדר החדשה של חוות מכלים, תש"ן נבנתה על קו המים תוך חריגה מהוראות היתר הבניה, גרמה לגריעה נוספת של חול תל קרית חיים. בניית הנמל החדש גוזלת עוד מחופי חיפה והקריות.
מה נעשה בנושא? באפריל-מאי 2016 הוחל בהזנת חולות לחוף קריית חיים וקריית ים. בינתיים הוזנו כ-70 אלף קוב ומתוכננים להזין עוד 90 אלף. אלא שבניתיים יש עיכוב משום שהוועדה המחוזית דורשת תשלום היטל מחנ"י עבור "היתר בניה" על הזנת החולות הנ"ל. ישנה גם בעיה בצבע החול הנ"ל והסברת המהלך לציבור הרחב. 
פתרונות: לטווח הארוך יש צורך בבניית שובר גלים מול ומדרום חופי חיפה הדרומיים מול דדו דרום וחוף הסטודנטים בצורה שתגרום לתפיסת חול ולכידתו בכך תביא להרחבת החופים באזור זה.
לטווח הקצר יש צורך בהזנת חול על מנת למנוע את המשך הרס והנזקים על החופים שכבר קורים מתחת
לעינינו/רגלינו.ב"צלול" סבורים כי יש להתגבר על העיכובים לקדם את הפתרונות במהירות גם אם ברור שבתוך שנתיים שלוש כל החול  ייעלם, שכן אם לא – התופעה תימשך והשלכותיה יהפכו ניכרים ויפריעו לשימוש הציבור בחופים.