חוף החשמל ליד אשדוד: מי אחראי לחוף המלוכלך במדינה?

"חוף החשמל" הסמוך לאשדוד פופולרי ביותר בקרב הציבור, אך בשל העובדה שהוא לא נמצא בשטחה של רשות מוניציפלית, אין אף גוף שמטפל בו ומנקה אותו אחרי אלפי המתרחצים שמגיעים למקום ומשאירים אחריהם כמויות אדירות של פסולת.

החוף שמשתרע מצפון לאשדוד, נמצא בשטח של חברת נמלי ישראל (חנ"י), חלק נוסף ממנו נחשב ל"גלילי" – ללא שיוך מוניצפילי, צפונה משם נמצא שטח אש, ובקצהו הצפוני גובל המתחם בשמורת טבע שבאחריות רשות הטבע והגנים (רט"ג). התוצאה, כאמור, היא פסולת שאיש אינו מנקה, המוצאת את דרכה לים ופגועת ביצורים הימיים וגם בנו.

במטרה למצוא אחראים שיינקו את החוף, פנתה "צלול" לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ולחנ"י בדרישה לקבל אחריות על החוף או להצביע על האחראים.

במכתב למנהלת חטיבת שמירת קרקע ברמ"י, עו"ד שירה תם, כתבה "צלול": עמותת צלול מבקשת מחטיבת שמירת הקרקע של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), לקחת על עצמה את האחריות לניקוי השטחים הגליליים של "חוף החשמל" באשדוד, שבהיעדר רשות מקומית האחראית עליהם או מפקחת עליהם, סובלים מזיהום קשה שמקורו בפסולת שמשאיר הציבור על החופים, . מהנתונים שבידי "צלול", חלק  מחוף החשמל הוא בבעלות חנ"י וחלק נוסף מוגדר כשטח גלילי.

עוד כתבה "צלול", שמעבר לעובדה שהפסולת על החופים יוצרת מפגעי נוף ובטיחות קשים, כשהיא מגיעה למי הים היא פוגעת ביצורים הימיים. הדברים אמורים במיוחד בפסולת פלסטיק והפלסטיק החד פעמי, שבהשפעת השמש ומי הים מתפוררת למיקרופלסטיק שהוא מפגע תברואי ובריאותי קשה ליצורים הימיים ולבני האדם. כידוע, כ-60% מזיהום הפלסטיק בים מקורו בפסולת שמשאיר הציבור על החופים.

"עמותת צלול מבקשת שרמ"י, שהיא הבעלים של הקרקע, תדאג לניקוי ולפינוי הפסולת מהמקום, ובמקרה הצורך גם תפנה את האוהלים הבלתי חוקיים", כתבה "צלול", "באם הרשות סבורה שאין זה מתפקידה, עליה להצביע על האחראים לכך ולדרוש מהם לעשות זאת. לא יעלה על הדעת שחופי הים שהם נכנס ציבורי ואקולוגי בעל חשיבות עליונה יסבלו מהזנחה ומזיהום בעקבות התנכרות הבעלים להם".

למנכ"ל חנ"י, יצחק בלומנטל, כתבה "צלול": "עמותת צלול מבקשת מחברת נמלי ישראל (חנ"י) לנקות ללא כל דיחוי את חוף החשמל, בסמוך לאשדוד, שמצוי באחריותה. ל"צלול" ידוע שבעקבות דרישות של המשרד להגנת הסביבה, חנ"י מנקה שטחים אלה מדי פעם, אך אין בכף די. כבעלים של השטח על חנ"י לדאוג לניקוי רציף של האזור במטרה למנוע את מפגעי האשפה הקשים שמקום, שגרמו לכך שהחוף מוגדר כמזוהם ביותר בארץ".

ב-22 ביולי תקיים "צלול" מבצע ניקיון גדול בחוף, אך אין ספק שזה לא תפקידן של עמותות לנקות את החופים.

 

כמויות הפסולת האדירות שנאספו בחוף. כל הפסולת נמסרה לאומן שייצר ממנה מיזם אומנותי מרגש