ארגוני הסביבה לכחלון: יש להגדיל את תקציב המשרד להגנת הסביבה

ארגוני הסביבה דורשים ממשרד האוצר להגדיל את תקציב המשרד להגנת הסביבה, כך שיבטא בצורה הולמת את שלל המשימות והיעדים המוטלים עליו בהגנת הסביבה ובשמירה על בריאות אזרחי ישראל. במכתב לשר האוצר, משה כחלון, כתבו הארגונים, כי

אמנם משרד האוצר התחייב להגדיל את תקציב המשרד להגנת הסביבה ב-10% ב- 2019, במסגרת תקצוב שלוש תוכניות לאומיות חדשות, בהיקף של כ-150 מיליון שקל, ואף הגדיל את תקציב הבסיס ל-400 מיליון שקל. אלא שמדובר בתוספת מזערית, יחסית לתקציב המדינה (פחות מאלפית) ויחסית לעומס המשימות המוטל על המשרד. "לא יעלה על הדעת, שבמדינה שתקציבה השנתי הוא למעלה מ- 460 מיליארד שקל, תקציבו של משרד חשוב כמו המשרד להגנת הסביבה, יהיה 346 מיליון שקל בלבד (נכון ל- 2018), כשכל יתרת תקציבו תלויה בפרויקטים נקודתיים המאושרים על-ידי הממשלה", כתבו הארגונים..

בשנים האחרונות הציב לעצמו המשרד יעדים שאפתניים: הפחתת זיהום אוויר, הפחתת הזיהום במפרץ חיפה, טיפול בנושאי הפסולת ועוד, המחייבים ניטור ובקרה. בנוסף, הוטל על המשרד לתת שכם בכל הקשור לתנופת התכנון והבנייה הפוקדת את הארץ מתוך מטרה להוריד את מחירי הדיור. כל זאת ללא תוספת תקציב וללא תוספת כוח אדם. גם פיקוח על קידוחי הגז ונפט בים ולהערכות לטיפול באסון שפך ממכליות נפט או אסדות גז, מחייבים תוספת תקנים וציוד ביחידות השונות של המשרד. התוצאה שתשתיות חיוניות כמו מתקני התפלה פגיעות יותר לפגיעה או השבתה.

ואכן, המחסור בתקציב והמחסור בכוח אדם ניכרים בכל: פעולות האכיפה של המשרד לוקות בחסר. כך למשל, אנשי המשטרה הירוקה לא יכולים לבצע פעילות אכיפה מחוץ לשעות עבודה.  עובדה הגורמת למחסור בהרתעה, שתוצאותיה המידיות היא התגברות הזיהום הגורם לעלייה בתחלואה, שאת מחירה משלמים כולנו. המשרד מתקשה לגייס כוח אדם איכותי למשימותיו המורכבות וזאת בשל אפליה בנושא שכר. עובדה שהיא בעוכריו כבר כיום.

זה המקום להזכיר את דברי מנכ"ל המשרד, ישראל דנציגר, לפיהם למשרד להגנת הסביבה, המונה 585 עובדים, חסרים עוד כ-300 עובדים שבלעדיהם הוא אינו מסוגל לעמוד בשלל המשימות המוטלות עליו. ללא תוספת זו הסביבה וחיי האזרחים ימשיכו להיות הפקר.

הגיע העת שממשלת ישראל תתייחס למשרד להגנת הסביבה כאל מי שמגן על הבריאות ועל החיים של כולנו ולא כאל משרד שולי וזניח.